Vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu

Komu je určeno?

Vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu – Zákon o účetnictví v § 9 právně vymezuje okruh účetních jednotek.

Jedná se o:

  1. Účetní jednotky musí účtovat podle Mezinárodních účetních standardů upravených právem Evropských společenství, pokud splní podmínky uvedené v § 19 odst. 9 a § 23a zákona o účetnictví.
  2. účetní jednotky z řad fyzických osob – podnikatelů, které mohou vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu za předpokladu, že nemusí mít účetní závěrku ověřenou auditorem a
  3. účetní jednotky, které jsou právnickými osobami a mohou vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu; jedná se o
    • Nevýdělečné organizace, tedy právnické osoby nezaložené za účelem podnikání, mohou vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu. U bytových družstev však tato možnost platí pouze tehdy, pokud – podobně jako fyzické osoby – podnikatelé, nemají povinnost auditu a dále.
    • právnické osoby, jejichž činnost je zcela nebo zčásti financována z prostředků státního rozpočtu (včetně územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí), přičemž u příspěvkových organizací je možnost vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu podmíněna souhlasem zakladatele.

Z výčtu vyplývá, že zákon určuje vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu pro malé, případně některé střední podnikatele z řad fyzických osob, nevýdělečné organizace s obecně prospěšnou činností menšího a jednoduššího rozsahu, a také pro státní či obecní instituce se specifickým charakterem účetnictví.

Chcete začít účtovat zdarma v moderním on-line systému?

Přechod z účetnictví v plném rozsahu na účetnictví ve zjednodušeném rozsahu a naopak lze provést pouze k prvnímu dni účetního období následujícího po účetním období, v němž ke splnění nebo nesplnění podmínek došlo, nikoliv v průběhu tohoto období.

Hlavní zásady

Podstata účetnictví ve zjednodušeném rozsahu spočívá především v omezeném použití účetních metod a v užším rozsahu vykazování.

1. účetní jednotky mohou používat pouze skupinové syntetické účty podle závazné účtové osnovy uvedené v příloze příslušné vyhlášky

2. je možné spojit účtování v deníku s účtováním v hlavní knize

3. je povoleno tvořit pouze opravné položky a rezervy podle zákona č. 593/1992 Sb.

4. ocenění majetku a závazků reálnou hodnotou podle § 27 zákona o účetnictví není přípustné

5. může sestavit i účetní závěrku ve zjednodušeném rozsahu

6. účetní jednotka nemusí používat analytické a podrozvahové účty

Způsob vedení účetnictví

Zákon o účetnictví nestanovuje závaznou formu vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu.

Účetní jednotky mohou účetnictví vést ručně nebo ho zpracovávat pomocí výpočetní techniky. Při vedení účetnictví mohou postupovat klasicky – tedy provádět záznamy do deníku, hlavní knihy a dalších účetních knih.

Trápí vás zpracování účetnictví, nevíte jak vést daňovou evidenci nebo se nevyznáte v daních z příjmů? Využijte našich účetních služeb.

Pro uživatele účetního programu nabízíme iÚčto také účetní služby. Kompletní zpracování účetnictví nebo vedení daňové evidence se pohybuje již od 999,- korun měsíčně. Máte zájem o vedení účetnictví nebo daňové evidence? Vyžádejte si od nás nezávaznou nabídku. Je to snadné, stačí vyplnit tento dotazník a obratem se vám ozveme.

Online propojení na účet Komerční banky

Více o propojení