Existuje několik případů, kdy je potřeba vašemu odběrateli vystavit dobropis – opravný daňový doklad, například:
Vždy jde však z vaší strany o snížení ceny na vydané faktuře.
Chcete začít účtovat zdarma v moderním on-line systému?
Pokud jste plátce DPH, pak z hlediska DPH máte nárok na snížení daně na výstupu, ale to až tehdy, kdy vám odběratel potvrdí přijetí dobropisu. Odběratel si v tuto chvíli musí snížit nárok na odpočet.
Jak tedy správně vystavit dobropis k faktuře? Nejjednodušší způsob vystavení dobropisu je, že si zobrazíte původní fakturu, ke které chcete dobropis vystavit. Přehledně zde uvidíte všechny položky a zde v panelu různých možností zvolíte tlačítko Vystavit dobropis.
Je tu samozřejmě možnost vystavení nového dobropisu, a to v záložce Faktury vydané – Dobropisy – Vystavit dobropis.
Vystavování dobropisů vám navíc zaručí, že pokud zákazníci často ruší objednávky, nedojde k umělému navýšení základu daně. Pozor, nárok na snížení základu DPH vzniká až po datu plnění DPH uvedeného na dobropisu.
Vystavování dobropisů v iÚčtu je tedy snadné. Doufáme, že vystavit opravný daňový doklad nyní snadno zvládnete.
Chcete začít účtovat zdarma v moderním on-line systému?
Dobropis je opravný daňový doklad, který se vystavuje v případě, že je nutné snížit původní částku na vystavené faktuře. Používá se například v případě vrácení zboží, poskytnutí slevy nebo chyby v původní faktuře.
Ano, dobropis je možné zaslat elektronicky, stejně jako běžné faktury. Je důležité zajistit, aby měl elektronický doklad odpovídající náležitosti a byl přijat odběratelem.
Dobropisy, stejně jako ostatní účetní doklady, musíte uchovávat po dobu nejméně 10 let v souladu se zákonem o DPH a účetními předpisy.