Jak vystavit dobropis k faktuře vydané

Existuje několik případů, kdy je potřeba vašemu odběrateli vystavit dobropis – opravný daňový doklad, například:

  • Dobropis se vystavuje v případě, že jste poskytli na zboží či službu slevu až po vystavení faktury. Např. když kvalita dodávky neodpovídá sjednaným podmínkám, pokud dojde k vrácení části či celé dodávky zpět, došlo k chybné fakturaci sjednané částky, dodání menšího množství zboží než bylo sjednáno apod. Můžete ho vystavit na celou částku nebo jen na její část.

Vždy jde však z vaší strany o snížení ceny na vydané faktuře.

Chcete začít účtovat zdarma v moderním on-line systému?

Dobropis je lidový pojem pro opravný daňový doklad, který původně fakturovanou cenu snižuje.

Pokud jste plátce DPH, pak z hlediska DPH máte nárok na snížení daně na výstupu, ale to až tehdy, kdy vám odběratel potvrdí přijetí dobropisu. Odběratel si v tuto chvíli musí snížit nárok na odpočet.

Jak tedy správně vystavit dobropis k faktuře? Nejjednodušší způsob vystavení dobropisu je, že si zobrazíte původní fakturu, ke které chcete dobropis vystavit. Přehledně zde uvidíte všechny položky a zde v panelu různých možností zvolíte tlačítko Vystavit dobropis.

vystavit dobropis

Je tu samozřejmě možnost vystavení nového dobropisu, a to v záložce Faktury vydanéDobropisyVystavit dobropis.

Vystavování dobropisů vám navíc zaručí, že pokud zákazníci často ruší objednávky, nedojde k umělému navýšení základu daně. Pozor, nárok na snížení základu DPH vzniká až po datu plnění DPH uvedeného na dobropisu.

Vystavování dobropisů v iÚčtu je tedy snadné. Doufáme, že  vystavit opravný daňový doklad nyní snadno zvládnete.

Chcete začít účtovat zdarma v moderním on-line systému?

Často kladené otázky (FAQ)

1. Co je to dobropis a kdy se používá?

Dobropis je opravný daňový doklad, který se vystavuje v případě, že je nutné snížit původní částku na vystavené faktuře. Používá se například v případě vrácení zboží, poskytnutí slevy nebo chyby v původní faktuře.

2. Je možné dobropis zaslat elektronicky?

Ano, dobropis je možné zaslat elektronicky, stejně jako běžné faktury. Je důležité zajistit, aby měl elektronický doklad odpovídající náležitosti a byl přijat odběratelem.

3. Jak dlouho musím uchovávat dobropisy?

Dobropisy, stejně jako ostatní účetní doklady, musíte uchovávat po dobu nejméně 10 let v souladu se zákonem o DPH a účetními předpisy.

iÚčto si můžete pohodlně a vyzkoušet zdarma.

Pro uživatele účetního programu iÚčto nabízíme také účetní služby. Kompletní zpracování účetnictví se pohybuje již od 1399,- korun měsíčně. Máte zájem o vedení účetnictví nebo daňové evidence? Vyžádejte si od nás nezávaznou nabídku. Je to snadné, stačí vyplnit tento dotazník a obratem se vám ozveme.