Kontrolní hlášení v příkladech

 

V dnešním článku si ukážeme základní pravidla pro podání Kontrolního hlášení, upozorníme na možnost kontaktování Vás zpět správcem daně a jak na tzv. výzvu reagovat.

Způsoby podání kontrolního hlášení a na co si dát pozor

Formát a struktura jsou dány striktně finanční správou. Formulář musíte podat ve formátu, který má koncovku xml. Účetní programy budou tento formát umět vytvořit automaticky. Na druhou stranu, účetní program Vám nepřekontroluje formální nedostatky, na základě kterých se pak můžete dočkat výzvy od správce daně.

Hlášení v xml formátu odešlete s podepsaným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím datové schránky.

Další možností je vyplnění hlášení na daňovém portálu a odeslat bez přihlášení do datové schránky. V tomto případě však musíte na Finanční úřad doručit podepsané papírové potvrzení o odeslání hlášení. Toto papírové potvrzení musí být na úřad doručeno taktéž do data stanoveného pro podání.

Náš tip: Zpracujte si hlášení v účetním programu a převeďte si ho do xml formátu, který si v počítači uložíte. Na internetu si otevřete stránku Daňového portálu a tento xml soubor na portál nahrajte. Nahrané hodnoty překontrolujte tlačítkem „Protokol chyb.“ Tato funkce by Vás upozornila na formální chybu. Na chybu ohledně faktury, kterou jste vystavili, ale zapomněli zaúčtovat, to Vám ani tato funkce nepřekontroluje. Poté přímo na portálu dáte odeslat do datové schránky, přihlásíte se svým jménem a heslem a nezapomenete si uložit potvrzení o odeslání.

Jak Vás správce daně upozorní na chybu – zašle výzvu

Do kontrolního hlášení zadáváte emailovou adresu nebo ID Vaší datové schránky. Pokud byste ani jednu možnost z těchto dvou nevyplnili, kontrolní hlášení na daňovém portálu Vás upozorní na kritickou chybu, se kterou hlášení není možné podat. Pokud byste hlášení podávali bez kontroly daňovým portálem a rovnou odeslali datovou schránkou, správce daně podání vůbec nepřijme a hlášení se bude tvářit, že nebylo vůbec podáno a pravděpodobně se dočkáte vyčíslení nemalé pokuty. Prostřednictvím datové schránky nebo emailu (podle toho, co zadáte) Vás pak správce daně vyzve k objasnění situace.

Pravidlo pro výzvu zaslanou správcem daně na Vaší emailovou adresu: Výzva dostane status doručena okamžikem, kdy správce daně odešle email. To, že Vám tento email spadne do spamu nebo si ho nepřečtete, nebude finanční úřad vůbec zajímat. Od doručení (tedy od odeslání) máte 5 kalendářních dnů na vyjádření. Pokud tuto lhůtu nedodržíte, opět se dočkáte vyčíslené pokuty.

Pravidlo pro výzvu zaslanou správcem daně do Vaší datové schránky: Výzva dostává status doručení až po Vámi navštívení datové schránky nebo po 10 dnech odeslání z finanční správy (běžné pravidlo datových schránek – zprávy jsou po 10 dnech považovány za doručené, aniž byste si je skutečně vyzvedli). Poté, co výzvu přečtete (max. 10 dní od doruční) Vám běží lhůta 5 kalendářních dnů na reakci na výzvu.

Náš tip: Případné výzvy si nechte zasílat stoprocentně do datové schránky. Můžete tak odjet i na dovolenou. Sice ne delší než 15 dnů, ale alespoň něco. A těsně před odchodem na dovolenou, na víkend, na prodloužený víkend (např. velikonoční) neotvírejte datovou schránku. V případě, že otevřete, tím výzvu zařadíte do statusu doručené zprávy, začne Vám běžet časový limit 5 kalendářních dnů na odpověď. Neboli na prověření, zda-li v hlášení chybu máte nebo ne a následné odeslání odpovědi.

Článek byl původně publikován na stránce www.uctovani.net – zde si také můžete přečíst několik praktických příkladů.

Autor: Ing. Marie Bohdalová

 

Tipy od iÚčto v e-mailu

Pravidelně zasíláme informace o novinkách v naší aplikaci i českém účetnictví e-mailem.

Přidejte si i zdroj do RSS čtečky

Vyzkoušejte iÚčto.cz

Píšeme na Facebooku