Co je to daňová evidence a jak ji členíme příjmy a výdaje?

Daňová evidence je obdobou dříve používaného jednoduchého účetnictví a je určena pro všechny podnikající fyzické osoby, které mají příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti a nemusí vést účetnictví jako například zemědělci.

Daňová evidence obsahuje údaje o příjmech a výdajích, údaje o majetku a závazcích podnikatele, a tím slouží ke stanovení základu daně z příjmu. Evidence o příjmech a výdajích musí být od evidence majetku a závazků oddělena. Jediným požadavkem pro členění příjmů a výdajů je rozdělit příjmy a výdaje na zahrnované a nezahrnované do základu daně.

Mezi typické nedaňové příjmy patří:

  • osobní vklady,
  • přijaté dotace,
  • úvěry,

a naopak mezi daňové příjmy řadíme:

  • všechny tržby,
  • náhrady od pojišťoven,
  • přijaté zálohy.

Nejčastější daňové výdaje jsou:

  • nákup materiálu,
  • úroky z úvěru,
  • bankovní poplatky,
  • zaplacené zálohy,
  • mzdy,
  • zdravotní a sociální pojištění placené za zaměstnance,
  • provozní réžie (nákup kancelářských potřeb, cestovné, nájem)

a do běžných nedaňových výdajů zahrnujeme:

  • splátky úvěru,
  • výběry pro osobní spotřebu,
  • nákup dlouhodobého majetku,
  • odvod DPH,
  • reprezentace,
  • dary.

Jak má vypadat daňová evidence? Prakticky je to pouze na nás, protože žádný zákon to neurčuje. Pro vedení daňové evidence tedy můžeme použít účetní programy, excel nebo jiné tabulkové procesory. V účetní aplikaci iucto.cz najdete jednoduchý systém umožňující zpracování nejen účetnictví, ale také daňové evidence.

Tipy od iÚčto v e-mailu

Pravidelně zasíláme informace o novinkách v naší aplikaci i českém účetnictví e-mailem.

Přidejte si i zdroj do RSS čtečky

Vyzkoušejte iÚčto.cz

Píšeme na Facebooku